Access to information in CIS

	[image: image1.jpg]



	Access to information in CIS countries continues to reflect the authoritarian legacy of the Soviet era. Information providers suffer from self-censorship, state repression and corruption. Further obstacles are placed in their path by restrictive legislation and its selective enforcement, even where governments have made constitutional commitments to transparency, accountability and greater disclosure.


In 2001-02, Russian president Putin directed state agencies and departments to make public all regulatory acts and norms and asked the government to design procedures under which such acts would be rendered invalid unless first published in the media- At the same time, there is evidence that access to information in Russia has deteriorated since Putin came to office. It is far more difficult to report events in the Chechnya conflict or to access statistical information.

The revision of media laws and their selective enforcement are a matter of concern in many CIS countries. In April 2001, the Kazakh parliament passed restrictive amendments to the media law, enabling the government to regulate Internet sites and limit foreign television and radio programmes to 20 per cent of airtime by 2003. Journalists say that the government has launched a campaign of political persecution against the media.

The 2001 survey by the U.S.-based NGO Committee to Protect Journalists (CPJ) cited Belarus, Russia, Ukraine and Uzbekistan as the worst offenders against press freedom, but repressive media

management is also common to the Central Asian republics.
 In spite of constitutional guarantees of free expression, editors in Uzbekistan are issued a list of 'prohibited' subjects, including information on criminal activity.
Criticism rarely makes it into print, especially when it focuses on senior officials or leading businessmen. In January 2002, Radio Free Europe was refused a license to broadcast in Uzbekistan. In June 2002, the CPJ called on the government to establish an independent commission of legal experts and local journalists to review media laws, including those on access to information.

In Georgia, thousands took to the streets in October 2001 in protest against the police raids on the studios of independent TV station Rustavi-2, a persistent critic of government corruption, and to demand the resignation of both the government and the president. President Shevardnadze dismissed his entire government in response to the protests and called for increased access to information, claiming that the 1999 law on freedom of information was not used enough because it did not adequately define confidential information.

At a demonstration in Moldova in February 2002, 80,000 people called for the resignation of the government, claiming that it was guilty of 'suppression of the democratic opposition, protection of corruption ... the reintroduction of censorship of national television and radio … encouraging the use of public money, for personal purposes'.
 President Voronin promised to end the state-owned media company's ban on airtime for opposition deputies.

Moldova's administrative and criminal codes were amended in 2001 to allow for fines and penalties for violation of the little-used access to information act.
 In a 2001 report, entitled 'Mirage of Transparency', Moldova's Centre for the Promotion of Freedom of Expression and Access to Information surveyed 200 national and local authorities and found that many were either unaware of the law or chose to ignore it. In November 2001, the centre released a survey of journalists who described the act as a 'dead letter'.
'Few individuals know of this right,' noted the U.S. State Department m its 2001 Human Rights Report, 'and government organisations largely did not comply with the law. Government organisations claimed they did not have the resources to fulfill such requests.'

Restrictions on media extend across the region. In Azerbaijan, the government closed down television and radio stations (BMTI TV, Sara TV, ABA TV, Radio Sara) and many newspapers (Uch Nogta, Avropa, Femida, Milletin Sesi, Etimad, Bakinski Bulvar) in 2001-02. The country has no freedom of information law.

In Russia, President Putin's campaign against the exiled media magnates Vladimir Gusinsky, former owner of NTV, and Boris Berezovsky, owner of TV-6, was a continuing theme in the debates on independent media.

In Kazakhstan, the government cancelled broadcasting licenses for six television companies (Irbis, STS, Alfa, Channel 43, Channel 29 and TKT) in February 2002.

In October 2001, Ukraine enacted a decree, 'On Securing Implementation of Citizens' Rights, Principles of Democratic Society, Openness and Transparency of the 2002 Elections Process'. But a law passed at the same time restricted the news coverage by national and foreign press of the March 2002 elections. Voters did not have access to impartial and balanced information owing to the bias of major TV stations against the opposition.

The 2001 IREX Media Sustainability report, which measures the status and sustainability of independent media and NGOs in CIS countries, points out that, in Belarus, 'media laws guaranteeing freedom and independence exist... but these rights and freedoms are quite often infringed with impunity' (see box, p. 46). The statement could be applied to every CIS country in varying degrees.

�  � HYPERLINK "http://www.eurarasianet.org" ��www.eurarasianet.org� , 9 March 3001,


� Ibid.. 26 March 2003,


� Committee to Protect Journalists, The Sound of Silence, July 3002, � HYPERLINK "http://www.cpj.org/darigorous/2001/uzbels/uzhck.himl" ��www.cpj.org/darigorous/2001/uzbels/uzhck.himl� 


� David Banisar, Freedom of Information and Access to Government Records awvnci the World, Juiy 2002, � HYPERLINK "http://www.freedominfo.org" ��www.freedominfo.org�


� Ibid.


� Financial Times (Britain), 24 February 2002.


� Committee for The Protection of Journalists, Attacks on the Press 2001: Moldova, � HYPERLINK "http://www.cpj.org/attacks01/europe01/moldova.html" ��www.cpj.org/attacks01/europe01/moldova.html�


� 'Moldova: Journalists Say Media Censorship Continues Despite Law', Foreign Broadcast Information Service Daily Report (US), 1.5 November 2001.


� U.S. State Department, Country Report on Human Rights Practices  ZOOI: Moldova, 4 March 2002,


� See � HYPERLINK "http://www.eim.org" ��www.eim.org� 


� See � HYPERLINK "http://www.irex.org/publication-resources/msi_2001/index.hlm" ��www.irex.org/publication-resources/msi_2001/index.hlm� 








